Volgers

woensdag 20 juli 2016

fauteuils

Op de heetste dag van het jaar (tot nu toe) een logje van mij. Al dagen zit ik binnen om weer nieuwe dingen te creëren (ik wist 'm nog Ilona!) voor de verkoop.....(!) 
Jahaa, ik ga de markt op met mijn spullen ha ha ha (één keer proberen op een regionale beurs....) maar dan moet je natuurlijk wel iets hebben om te verkopen natuurlijk.
Zo'n vakantie zit daar dan hinderlijk tussen binnen het creatief proces; volgende week zondag gaan we weg en vóór die tijd wil ik wel eea af hebben.
Ik heb mij dus maar weer eens gewijd, naast de huishoudtrap in drievoud, aan het vervaardigen van stoelen; vaak gedaan en heb dus enige vaardigheid in deze. Tevens gooide ik mij op het zelf draaien van pootjes teneinde het product(!) er beter uit te laten zien. Je merkt: binnen het creatieve slaat de commercie al weer toe; het lijkt het muziekonderwijs wel.......
Dit zijn mijn nieuwste producten:

Bij beide werd ik geïnspireerd door het "vakblad" "Ariadne At Home", zúlke leuke dingen staan daarin.....
De eerste die ik maakte was de zwart/wit geruite. Al een tijdje liep ik met dat beeld in mijn hoofd maar onlangs pas vond ik de moed om mijn kleine draaibankje weer eens te pakken. Al een hele poos had ik dit apparaat al niet meer gebruikt en, laffe jakhals als ik ben was ik bang dat het hout van de machine me om de oren zou springen.Na alles aangespannen en vastgedraaid te hebben zette ik dan ook de knop aan terwijl ik op veilige afstand bleef... Maar nee, gelukkig gebeurde er niets! De pootjes draaide ik na veel mieren en urmen van een stukje grenen rondhout. Wieltjes eronder en klaar. Ja, na het bekleden natuurlijk....

 best wel heel erg leuk dus en ook met deze stoel bleef ik trouw aan mijn kinderlijke gewoonte: het de hele avond op het tafeltje vóór me zetten en steeds pakken.. KLEUTERSCHOOL!! Maar wel leuk.
De dag daarna trakteerde ik mezelf op een houtdraaicursus van Youtube. 
In eerste instantie keek ik naar een filmpje met zo'n toffe Amerikaan die met een bijl een heel klein tolletje draait...wat voel je je dan pover in kennis! En omdat ik niet direct een bijl tot mijn beschikking heb - ik mag van mijn P niet met van die enge dingen spelen -  zocht ik even verder; gelukkig zag ik op de plaatjes rechts naast  Bijlmans een draaicursus voor beginners. 
Het gedeelte waarin alle beitels werden besproken was voor mij precies in de roos, zeker omdat de cursusleider begon met een vierkant stukje hout dat hij rond maakte met een beitel, eenzelfde als één van de beitels die ik ook tot mijn beschikking heb.  Voorts deed hij allerlei leuke kunstjes met verschillende, blijkbaar gangbare, beitels, en die heb ik ook!
Wat een bevlogen cursusleider al niet vermag...zonder vrees draaide ik een latje vast en maakte het rond met mijn toppe beitel!
 En, beginnersgeluk natuurlijk, de pootjes kreeg ik ook nog eens ongeveer exact (ha ha) hetzelfde, in spiegelbeeld. Afgezaagd en onder het stoeltje gezet. Het voordeel van het vierkante blokje aan de bovenkant van het pootje is trouwens ook dat je ze lekker stevig op elke hoek van de stoel kunt monteren. En het staat gewoon leuk.
Voor de bekleding van deze fauteuil had ik mijn zinnen gezet op neutraal linnen. In alle zes(!) mijn dozen met lapjes niets te vinden natuurlijk. Eigen kledingkast doorzocht en daar vond ik nog een linnen rok die ik nooit aan heb (kledingkast gelijk eens opgeruimd en nu ligt er een stapel van één kubieke meter klaar voor de kringloop. De bijl erin! Daar dus wel.....) Fluks de schaar erin en bekleden maar..... Jammer was het alleen dat deze stof niet zo goed tegen lijm kan: een microhoeveelheid is al goed voor een vlek. Nou ja, dan maar in de afprijs....en anders hou ik 'm zelf.
Verder heb ik pogingen gedaan om de stoelen een beetje crea a la Ariadne te fotograferen; zo vond ik het bordje met voortijdig afgestormde appels, tezamen met wat nonchalant glaswerk wel een leuke ambiance....jammer was het alleen dat er na het foto knip- en snijwerk er niet zoveel van die entourage overbleef maar de bedoeling was goed. De beste foto, die bovenaan, maakte ik trouwens gewoon met mijn mobieltje.
Waar heb je nog zo'n dure Canon voor nodig, ha ha.
Tot zo ver. 
Wordt vervolgd!!

7 opmerkingen:

  1. Mooie fauteuils, Paula! Die heb je weer af en nu lekker met vakantie. Geniet ervan!
    Groetjes Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Paula wat supergaaf en Ariadne-at-home-waardig hoor!
    Vooral die pootjes met wieltjes eronder doen het goed, mooi, je zult vast alles wel verkopen.
    Succes, groetjes,
    Jody

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie stoelen zijn het geworden, vooral met de wieltjes eronder is errug chique! Spannend hoor om op een beurs te gaan staan, wanneer en waar?
    Veel plezier op vakantie en geniet ervan.
    Groetjes, Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel mooi geworden Paula,ik zou er zo in gaan zitten.
    Nu eerst vakantie houden.
    Groetjes Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig, die stoelen. Wat een vakwerk zeg. Wat is de prijs voor de stoel met de linnen bekleding?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor het compliment
      De stoel kost € 9,95.
      Groeten van Paula

      Verwijderen
  6. Ik zou hem eigenlijk best wel willen kopen, maar door de verzendkosten wordt het dan meteen weer zo duur. 'k Denk er nog even over na.

    BeantwoordenVerwijderen